2016-09-06

Bokrecension: Den enkla vägen - bli rik på aktieutdelning

Marcus Hernhag skickade mig ett recensionexemplar av sin nya bok “Den enkla vägen - bli rik på aktieutdelning”. För dig som inte känner till Hernhag så är han aktieskribenternas tjuren Ferdinand. Han bloggar, och är även skribent för Privata affärer och Placeringsguiden. Han har även den populära aktiechatten hos Privata affärer varje fredag. Han gjorde nyligen ett gästspel hos Avanzas börspanel, se det här

För mig vattnas det i munnen när jag får en sådan här bok i händerna. Jag gör bort många av vardagssysslorna med ett extra högt tempo, allt för att kunna få tid att sätta mig ner och läsa. Visst blir det en del confirmation bias för min del då jag redan har en utdelningsportfölj och sedan tidigare påläst om strategin. Här kommer du alltså inte att läsa bokens värsta kritiker.

Boken vänder sig definitivt till dig som är nybörjare och vill börja investera i stabila utdelande värdepapper. I tider där det är många som söker sig “snabba cash” på börsen så tror jag att en hel del bör överväga att läsa boken, njuta av livet och sluta kasta bort pengar på dåliga aktier. Vilken strategi som passar just dig bäst måste du såklart själv utforska, den här strategin är en bra grund att börja med och ger med tiden ett fint kassaflöde till portföljen, särskilt om du skaffar en bombmatta med utdelningar.

För dig som läst amerikanska böcker i ämnet, som t.ex. “Get rich with dividends” (Marc Lichtenfeld, 2015), så är delar av Hernhags resonemang bekant. Fördelen med Hernhags bok är att han sammanfattar det som de amerikanska böckerna behöver bra många fler sidor för att förklara. Onekligen så har inte Hernhag betalt per sida.

Boken börjar med att Hernhag på ett övertygande sätt visar på varför vi som investerare ska satsa på utdelningar.

“Att spara på lång sikt lönar sig både tidsmässigt och avkastningsmässigt. Tidsmässigt för att du inte behöver offra tid på att tajma marknaden hela tiden. Det är dessutom något som de flesta har väldigt svårt med. Det bästa sättet att få avkastning i form av kassaflöden att återinvesterar eller leva på är för de flesta placerare utdelningar”.

Lång sikt är såklart en definitionsfråga, jag gillar att Hernhag lyfter fram att detta kan vara t.ex. Fem år, sparande till pension, för att leva på utdelningen. Eller tanken som jag särskilt gillade, om att nuvarande aktieköp i stabila utdelare är köp och behåll (förutsatt att utdelningarna fortsätter komma), inte bara under min tid på jorden utan även kan bli en gåva till barn och barnbarn.

Jag skrev upp en hel del funderingar i takt med att jag läste, sådant som jag tyckte uteblev. Lustigt nog blev alla funderingar besvarade längre fram i boken. Det känns skönt med en bok som inte lämnar några frågetecken hängande i luften.

Hernhag beskriver på ett pedagogiskt och enkelt sätt hur vi ska tänka gällande fördelning, högutdelare, bolag som har hög utdelningstillväxt, preferensaktier, ETF:er, ja, alla de olika värdepapper som vi utdelningsinvesterare gillar. Det bästa delarna tycker jag är genomgångerna av portföljstrategier, utdelningsandel, hur du ska tänka kring valutaexponering, kassaflödesanalys, nyckeltal att titta på mer noggrant på och ett antal risker som finns med investeringar i dessa typer av värdepapper. Exotiska högutdelare är säkerligen inget som är rekommenderat för de flesta, men det finns också beskrivet. Med fokus på utdelning så behöver du inte fundera lika mycket på kursrörelser. Ordlistan i slutet av boken är guld värd, lättillgängligt för den som inte har koll på alla termer.

Hernhag listar ett antal intressanta aktier i Sverige och USA som fungerar väl för strategin. Listorna finns även på hans hemsida och utlovas att uppdateras löpande.

Men finns det verkligen någon som lyckats med den här strategin och i princip skulle kunna leva på utdelningarna? Ja, åtminstone två som vi i bloggsfären känner till Utdelningsseglaren. Frivi42 är en annan. Fler finns det säkerligen, alla nyttjar inte sociala medier. Vad jag förstått är även Hernhag själv väldigt nära att kunna leva på sina utdelningar.

Vad saknar jag då?
Psykologi är ett stort ämne, men jag hade gärna sett att det fanns ett kapitel som berörde ämnet. Hur ska vi egentligen tänka när börsen rasar? Det är enkelt att säga att då blir det billigare och du kan köpa mer. Men här tror jag många kan bli meddragna i grupptrycket, även fast vi vet att vi inte borde sälja, vi är i grunden flockdjur så det är inte alls så konstigt. Några fler tankar kring det hade jag som sagt önskat.

Jag saknar uppmuntran om delmål som säkerligen kan behövas för att nå den stora drömmen att bli ekonomiskt oberoende.

Jag hade gärna sett några exempel på portföljer med olika fördelningar, och då lite beroende på ålder för den som ska investera.

I bokens sammanfattning ges ett antal väl valda tips, svar på vanliga frågor, samt länkar för den som vill lära sig mer. Hernhag lyfter även fram att strategin går bra att kombinera med andra strategier, jag håller med. Själv avser jag att påbörja en annan strategi i min privata pensionsportfölj, som jag i år flyttat till Avanza. En mycket bra sida, vilket också nämns i boken, för att få en bra överblick av bolagens olika nyckeltal och stöd för olika investeringsstrategier är Börsdata

Om du är ute efter en bok som i princip berör allt viktigt inom utdelningsstrategin så ska du läsa denna bok. Även ett givet julklappstips.

Mer om boken och hur du kan köpa den kan du läsa på Hernhags sida, här

Må utdelningstrenden vara med dig!