2017-01-15

Verktyg: Nordnet/Avanza-sammanställning (nnava)

Inläggen duggar inte tätt på den här bloggen. Jag lägger oftast all min "lediga" tid på hemmaprojekt vilket det här inlägget handlar om. Jag har skapat ett nytt verktyg som sammanställer och presenterar data från Avanza och Nordnet. Jag tror att det är främst utdelningsnördar som har behållning av verktyget men även antal köp/sälj-transaktioner och insättningar presenteras, vilket kan vara intressant.

Nordnet/Avanza-sammanställning (nnava)
I november 2016 började jag fila på detta och då såg det ut såhär.
Jag hade noterat att väldigt många gör egna Excelblad med massa diagram och använder transaktionshistoriken från Avanza eller Nordnet. Själv så använder jag båda nätmäklarna och ville få en sammanställning över åren, särskilt då med inriktning på utdelningar som ligger mig varmt om hjärtat. Både Nordnet och Avanza lämnar en del att önska gällande sina rapporter/diagram vilket också gjorde att jag såg ett behov av att skapa detta verktyg. Till en början var allt väldigt trivialt, klistra in datat från Avanza och Nordnet i en textruta och skapa diagram. En klar förbättring blev när jag bytte ut chartJs som först användes för skapandet av diagrammen till Telerik's Kendo UI. Deras licenser kostar vanligtvis en hel del, jag hade tur som såg en tweet om att man hade chans att vinna en gratis årslicens om man fyllde i en enkät, vilket jag också gjorde. Med Telerik's kontroller så blev det ett stort lyft och jag själv upplever sidan som väldigt enkel vilket också var målet.

gif som visar hur sidan såg ut 20 december med Telerik's kontroller.
Jag hade hoppats på att kunna ge er en vettig version lagom till skapandet av årsrapporter som är väldigt populärt bland många investerare men jag hann inte riktigt. En första version finns tillgänglig först nu. Om du känner dig osäker på hur man laddar hem transaktionshistoriken från Avanza eller Nordnet så kan du titta på FAQ-fliken. Jag tror och hoppas att diagrammen ska vara självförklarande, mer information finns som sagt under FAQ-fliken.

Diagram som presenteras:
  • Utdelningar/kostnader - nuvarande år
  • Utdelningar/kostnader - total
  • Utdelning och utdelningstillväxt per år
  • Utdelning ackumulerad - total
  • Utdelning per månad/värdepapper - år
  • Treemap utdelningar - år
  • Donut utdelningar - år
  • Insättningar - år
  • Antal köptransaktioner - år/månad
  • Antal säljtransaktioner - år/månad

Några av de utvecklingspunkter för framtiden som jag ska ge mig på är bland annat courtageberäkning, kalender för kommande utdelning, ev valutafördelning och lite annat smått och gott.

Stort tack till alla (främst Twitter-vänner) som hjälpt till att testa och bollande av idéer!

Innan du klickar på länken bör du vara medveten om att jag inte kan garantera att alla siffror är 100% korrekt. Jag har utgått från mina transaktioner och de transaktionstyper som jag har haft, jag har även låtit flera personer testa men eftersom att jag inte jobbar på Nordnet eller Avanza så har jag inte helt koll på allt data som de exporterar. Upptäcker du något som verkar felaktigt så hör gärna av dig till mig.

Länk till sidan

nnava.github.io

55 kommentarer:

  1. Hej Lillaekonomen!

    Så grymt verktyg! Fungerade smärtfritt nu direkt när jag provade det. Nu skall jag sitta och studera och sortera de olika diagrammen resten av kvällen! Perfekt söndagsunderhållning för en statistiknörd som jag själv.

    Tack för att du delar med dig och må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt och tack, hoppas det blev en grymt bra kväll med diagrammen!

      Radera
  2. Tjena Lillaekonomen!

    Kul att du äntligen släpper det :) Har vart kul att få vara försökskanin och säger som jag sagt innan. GRYMT verktyg! Keep up the good work :D

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt verktyg!

    Riktigt användbart.

    Stort tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  4. Riktigt grymt verktyg, precis vad jag letat efter! Finns det möjlighet att få in månadsutdelning i den ackumulerande utdelningsgrafen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag var inne på det i början men fick tänka om när jag insåg att en del har väldigt många år vilket gör att x-axeln blir helt oläslig. Finns ev något bättre sätt men inget som jag hittat just nu. Har du någon idé?

      Radera
  5. Tack, fungerar utmärkt vid ett första prov. Tryckte in data från 2009 och det verkade fungera.

    Återigen stort tack för ditt jobb. Detta är något jag tjatat på nordnet om länge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att höra att du uppskattar! Nordnet får öppna plånboken så finns jag tillgänglig :-)

      Radera
  6. Stort tack för att du delar med dig ett fantastiskt verktyg! Jag har testat mot mina hemmasnickrade diagram och det stämmer perfekt.

    Stort tack än en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen, kul att du gillar och att du veriferat att det verkar stämma!

      Radera
  7. Fantastiskt verktyg - mycket enkelt och användarvänligt! Tusen tack!

    Går det på något sätt att importera mer än en Avanzaportfölj? Antingen genom att spara ned på något särskilt sätt från Avanza eller meka och sammanfoga två portföljer i filen?

    För egen del plitar jag in data för hand i google sheets. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, för Avanza så kan du exportera samtliga portföljer till en fil. När du står på fliken Historiska Transaktioner och notor se till att Konto står vald på "Alla konton"

      Radera
  8. Tack för ett helt fantastiskt verktyg!
    Tror du att det går att få med utdelningar som kommer via automatiskt inlösenförfarande som t.ex. Betsson, Creades och Sectra kör med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, har själv inte haft några sådana poster i mitt transaktionsdata. Om du vill så kan jag kika på det men behöver då se hur raderna ser ut. Du kanske skulle redigera din transaktionshistorik och endast ta med de raderna som berör inlösensförfarande och mejla mig på lill4ekonomen@gmail.com?

      Radera
  9. Fantastiskt, tack! Låt den aldrig försvinna, snälla :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle helt säkert pytsa in lite =)

      Radera
  10. Vad gör man för fel när man inte får det att funka? Jag sparar ner alla transaktioner i excel fil från nordnet men när jag sedan väljer filerna blir det bara blankt i programmet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, du behöver inte spara om filerna i Excel och inte heller slå samman några filer. Om du har flera konton på Nordnet så ska du lägga till alla de filer till sidan. För Avanza så kan man exportera så att det endast blir en fil för alla konton. Har beskrivit hur man gör på FAQ-fliken på nnava.github.io

      Radera
    2. Jag har gjort exakt så men får inte fram någon data, jag sparar transaktionsdatan från nordnet och sen väljer jag den i programmet men inget händer. Har även provat med Avanza men det är samma där. Jag måste missat något? :) Med vänlig hälsning Amatör

      Radera
    3. Väldigt märkligt. Kan du testa på en annan dator och se? Så länge du inte sparat om dem i Excel så ska det fungera utan att göra något mer än att ta hem filerna och lägga till.

      Radera
    4. ska filen sparas i formatet .csv?

      Radera
    5. Nej, den ska inte behöva öppnas i Excel alls. Har du gjort exakt som beskrivet under FAQ?

      Radera
    6. Japp men det verkar som felet ligger i datorn på jobbet, när jag kom hem provade jag med macbooken och då fungerade det klockrent, fungerar till och med på ipaden! Hur grymt som helst bra jobbat :)

      Radera
  11. Funkar klockrent även för en IT-analfabet;)
    Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  12. Som sagt, ett ypperligt verktyg och jag ser fram emot alla utdelningar som kommer att fylla diagrammen. :-)

    Jag testar att exportera diagram och ett fel som jag får upp är när jag försöker exportera bild av ett diagram. Jag kommer till en tom sida med texten "405 Not Allowed", gäller pdf, svg och png.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mats :-)

      Det kan vara en inställning i webbläsaren som gör att du inte kan exportera diagrammen. Har du möjlighet att testa med en annan webbläsare?

      Radera
    2. Det fungerar perfekt med Google Chrome så felet verkar uppkomma med Safari. Då kör jag helt enkelt med Chrome... :-)

      Trevlig kväll.

      Radera
  13. Kanonbra! En utdelningskalender är något jag ser fram mot!

    SvaraRadera
  14. Grymt verktyg!

    Dum fråga, men det går inte att få ett diagram/donut över alla sina innehav (alltså bara andel av total portfölj). Som en vanlig portföljöversikt helt enkelt men sammanslaget för Nordnet+Avanzakonton.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack! Ingen dum fråga. Jag behöver aktuell kurs för alla innehav då. Har det på ToDo-listan men inte säker på att det blir så bra, ska ge det ett försök framöver.

      Radera
  15. Hej! Tack för ett toppenverktyg! Ett litet problem har dykt upp för mig dock.. Jag har efter HCP:s avknoppning av QCP fått en utdelning för att källskatten ska kunna dras, som sedan reglerats med ett köpt. Dessa transaktioner har inte ägt rum utan var endast för att få rätt källskatt. Skulle därför vilja redigera CSV-filen och plocka bort två rader. Men när jag sparar om filen funkar det inte att läsa in. Vet du hur man kan göra? Vilket program kan man använda? Går ju tyvärr inte att välja bort några kontohändelser i Avanza heller..

    // Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonas,

      Ja, knepigt hur det där hanterades. Om du sparar det i Excel så måste du se till att det sparas som CSV-fil. Om inte det fungerar så kan du ladda hem Notepad++ och öppna filen i det och sedan plocka bort de rader som berörs. Har också HCP men inte hunnit testa sedan skatten för QCP dragits. Återkom gärna om hur det går!

      Radera
    2. Hej! Det löste sig tillslut. Öppnade det i en vanlig textredigerare (på mac) och tog bort de transaktioner som de gällde. Var tvungen att även ta bort källskatten, annars gick det inte att läsa in. Sen var det bara att spara om.. I exel så lästes kolumnerna in fel av någon anledning.. // Jonas

      Radera
    3. Hej Jonas,

      Nu har jag lagt in undantag för dessa rader direkt i nnava. Du ska alltså inte behöva ta bort dessa rader manuellt nu.

      Radera
  16. Lillaekonomen,

    Dette er helt helt vidunderlig. Tar av meg hatten. Her har du virkelig gjort en helt fenomenal jobb!

    Stockles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, glädjande att fler norrmän hittar till sidan. Hoppas du har mycket nytta av verktyget!

      Radera
  17. Portföljrapporten med kalender är helt fantastisk. Har Nordnet och Avanza api så man kan slippa mata in ark? I övrigt finns det ingen bra ios eller android som kan ge kalender över kommande utdelningar. Hade varit något att få kalendern i telefonen med notifieringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga officiella som går att nyttja, tyvärr. Kommer det framöver så ska det givetvis integreras mot dem.

      Ett alternativ för att få det till telefonen är att köra Export to iCalendar, funktionen finns i kalenderkontrollen.

      Radera
  18. När man som jag älskar grafer och statistik så är det ett helt underbart verktyg! Tack för att du delar med dig av den!

    SvaraRadera
  19. Återigen väldigt imponerad över verktyget. Känns som att du har fått in en massa features nu som du aviserade som kommande i inlägget. Har du några nya features i pipen?
    Mvh

    SvaraRadera
  20. Noterar att exempelvis LVMH på franska börsen inte kommer med i innehav i verktyget. Finns det värde i att rapportera ytterligare som saknas? Har ett par på USA marknanderna med som också saknas.
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fixar en bunt Franska nu

      Skicka mejl vilka fler du saknar lill4ekonomen@gmail.com

      Radera
  21. Riktigt intressant visualisering här! Bra jobbat och tack!

    Jag såg ett par buggar med procentförändringar.

    A) Från ett år till ett annat hade "Köp/sälj/nettoinvesterat" gått -10209.16% (i siffror var det från -27 till 2759). Bör nog fundera på hur negativa tal ska hanteras. Resultatet blir i alla fall en graf som är så extremt skalad att allt annat ser ut som en linje.

    B) Jag har en liknande effekt på Avanza-courtage där ett år är listat som "Courtage -1kr" och nästa år 493 kronor. Också gigantisk negativ procent.

    Igen, bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Kul att du uppskattar!

      Ja, det var ju lite udda problem men förstår att graferna blir knas med så stora skillnader. Lägger upp dem i fellista.

      Radera
  22. Liten fortsättning: Kan man få verktyget att känna igen när aktier flyttas in i ISK? Nu tror det att man betalat courtage för sälj och köp och det är inte så.

    Tack igen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osäker på vilken bank du kör. Flytt av aktier ska då fungera för både Nordnet och Avanza, ska inte påverka courtageberäkningen. Du kan mejla mig och skicka mer info om hur posterna ser ut till lill4ekonomen@gmail.com

      Radera
  23. Hej,

    Skulle mysa lite med nnava tool (dags att ändra till ett lite mer kick-ass namn förresten?) men i portföljöversikten blir marknadsvärdet noll för i princip alla aktier, 100 + st.

    Någon annan som har det problemet?

    Mvh
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har samma strul på min sida. Verkar som att Yahoo Finance har gjort ändringar. Håller på utreda hur det ska lösas.

      Radera
    2. Hoppas det går vägen. Har stora problem just nu. Inser hur ofta jag kollade Nava tool för att se kommande utdelningar.
      /P

      Radera
    3. Nu är det åter fungerande, kör hårt!

      Radera