2015-12-27

Sveriges stabilaste utdelningsaktier

Det är ingen hemlighet att jag gillar utdelningar. Mitt långsiktiga mål är att utdelningarna ska möjliggöra en större frihet för min familj. Mindre jobb och mer tid tillsammans.

Keep 'em coming

Jag tycker att det har saknats en möjlighet att få en snabb överblick över vilka bolag som är fördelaktiga för mig som utdelningsinvesterare. Jag har tidigare gjort en del sammanställningar i Qlikview kring fina utdelningsbolag från USA och Kanada. Mer om de i senare blogginlägg, ni som följer mig på Twitter har nog sett bilder kring det. De listorna har jag hämtat från då är The DRiP Investing Resource Center och därefter kompletterat med data från Yahoo Finance för varje bolag. Det har såklart skett på automatik, jag har inte lagt in data manuellt för över 800 bolag :-)

Men Sverige då? Nu under julledigheten så tog jag tag i saken och skapade en början på en liknande lista för de Svenska stabilaste utdelningsaktierna. Tänk på att denna är färsk och ev småfel kan finnas. T.ex. visar DA för Vitec Software fel just nu då Google Finance inte hanterat splitten som nyligt skett. Inspiration från Hernhag, länk nedan.

Listan sorterad på högst direktavkastning.



Ni hittar listan här: Svenska utdelningsaktier - Google sheet
Listan vidareutvecklas konstant och ska hållas "up-to-date", så kika gärna in om någon vecka så ska du se att det har hänt mer saker.

Listan utgår från Hernhags Tidlösa råd om börsen och aktier - Stabilaste utdelningsaktierna
Samt kompletterande data från Gustavs aktieblogg - Stabila svenska utdelningsaktier - två topplistor!

Hur tänker du kring dessa bolag för 2016? Tycker du att det saknas något bolag? Vill du vara med och bidra med data och idéer? Hör av dig till mig.

Jag äger Castellum, H&M och Investor som finns med i listan.


12 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tackar :-) Hoppas kunna bidra med högt och lågt!

      Radera
  2. F#siken va kul, välkommen till bloggeriet! Antar att jag kommer hänga är en del och skörda frukterna av ditt proffsarbete med Qlikview :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, kul att du följer! Jag hoppas kunna bidra med något intressant :-)

      Radera
  3. Mycket trevligt! Tillagd i RSS-flödet!

    SvaraRadera
  4. Hej. Trevligt med en ny bloggkollega. Jag saknar Malmbergs Elektriska i listan, men de klassas kanske inte in som "stabil" ännu?

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tackar! Kul att du läser. Sänkningen vid finanskrisen gör ju att de inte är så stabila. Men jag vet inte mycket om det bolaget. Kan på sikt vara värt att lyfta in. Fin DA om de fortsätter dela ut som i fjol.

      Radera
  5. Mycket Snyggt! Jag har funderat på att göra något liknande. Har börjat pilla med bolagen på LargeCap och utdelning de sista fem åren. Men det här är ju mer än vad jag kommit. Vill du arbeta vidare så skulle jag gärna se utdelningstillväxten senaste 3, 5 & 10 åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för kommentaren!

      1, 3 och 5 år finns inlagda med rubriken DGR. Ska försöka jaga ifatt 2005 års data så man även får in 10 år vilket jag tycker vore intressant.

      Radera
    2. Ja! Tack för denl Öppnade kalkylbladet och där fanns ju massor med info. :)

      Kollade bara bilden innan.

      Radera
  6. Snyggt jobbat! Och tack för att vi får ta del... :-)

    SvaraRadera